W ostatnim czasie media obiegła informacja o problemach biura podróży Thomas Cook, a także powiązanej z tym biurem polskiej firmy Neckermann. Przy tej okazji warto przypomnieć jakie prawa mają podróżni, oczywiście nie tylko w przypadku zaistnienia problemów z ww. biurami podróży.
Zwrot pieniędzy dla osób, które jeszcze na wypoczynek się nie udały jest oczywisty dla każdego. Pozostaje natomiast pytanie co zrobić, gdy problemy biura podróży zastaną podróżnego w trakcie odbywania wypoczynku. Nierzadko zdarza się bowiem sytuacja, że właściciele hoteli lub domów wczasowych odmawiają serwowania wyżywienia podróżnym lub żądają opuszczenia przez nich zajmowanych pokoi. W tej sytuacji warto pamiętać o prawach podróżnego przewidzianych w ustawie z dnia 24.11.2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.
Pierwszy krok, który podróżny powinien w tej sytuacji poczynić to zgłosić swoje uwagi organizatorowi turystyki, wskazując że realizuje on usługę niezgodnie z zawartą umową oraz zgromadzić dowody na uzasadnienie swoich zarzutów. W braku usunięcia przez organizatora zgłoszonych niezgodności podróżny może dokonać tego sam i wystąpić o zwrot poniesionych, niezbędnych wydatków. Przykładowo podróżnemu należy się zwrot kosztów zakwaterowania i wyżywienia w przypadku ich uregulowania przez samego podróżnego zamiast organizatora. Ponadto, podróżnemu przysługuje zadośćuczynienie za doznaną krzywdę w postaci zmarnowanego urlopu. Przebywanie bowiem przez kilkanaście godzin w ciągłym stresie, związanym z ryzykiem wykwaterowania z hotelu oraz brak możliwości korzystania z zaplanowanych atrakcji czy przewidzianego w umowie wyżywienia niewątpliwie niweczy cel takiego wyjazdu w postaci odpoczynku i poczucia komfortu.
W zakresie swojej praktyki pomagam Klientom uzyskać odszkodowania lub zadośćuczynienia w związku z nieudanym wyjazdem wakacyjnym, dlatego w przypadku, gdy spotkała Państwa nieprzyjemna sytuacja ze strony organizatora wyjazdu wakacyjnego, zachęcam do kontaktu.