Z dniem 01.07.2018 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 24.11.2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (dalej zwana ustawą). To dobra okazja by wskazać, jakie roszczenia przysługują turyście w razie, gdyby organizator usług urystycznych wykonał swoje obowiązki nienależycie i zepsuł mu wypoczynek.
Zasadniczo w polskich przepisach przewidziane jest jedynie prawo do odszkodowania z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania (umowy), a więc prawo do naprawienia szkody materialnej. Często zapomina się jednak, że w zakresie usług turystycznych oprócz prawa do odszkodowania podróżnemu przysługuje także prawo do naprawienia tzw. szkody niematerialnej, a więc do zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.
Ponadto, podróżnemu przysługuje obniżka ceny za każdy okres, w trakcie którego stwierdzono niezgodność usług turystycznych z umową.
Należy jednak pamiętać, że zgodnie z art. 50 ust. 4 ustawy termin przedawnienia powyższych roszczeń wynosi 3 lata, a zatem z ewentualnym dochodzeniem powyższych roszczeń nie można zbyt długo zwlekać.